[BREVKASSE] HVORDAN FÅR JEG EN SUND – VEGANSK – LIVSSTIL?

I brevkassen på Dr.dk´s sundhedssite LEV NU skriver en læser til mig, at hun er bange for at mangle vigtige vitaminer og mineraler selvom hun spiser en varieret vegansk kost.

Spørgsmål


“Jeg har valgt at leve som veganer af spirituelle/filosofiske årsager. Jeg vil gerne spørge dig, om kroppen, selvom man spiser varieret, kommer til at mangle vigtige vitaminer og mineraler?

Jeg er nemlig blevet forvirret, fordi jeg har læst mange modstridende argumenter om, hvorvidt det er sundt eller usundt for kroppen med en vegansk livsstil.”

Svar

Jeg er altid meget fascineret af folk, der vælger at spise anderledes end de fleste. Selv elsker jeg mad i alle afskygninger og ville have svært ved at undvære særligt fisk og æg.

Jeg har dog den dybeste respekt for andre retninger og vil meget gerne oplyse om de ting, som du bør være opmærksom på som veganer, så du er dækket ind med rigtige næringsstoffer.

Sådan spiser en veganer
Veganere spiser ikke mælkeprodukter, kød, fisk eller æg. Veganere spiser heller ikke honning eller andre produkter, der kommer fra dyr som f.eks. gelatine. Strikse veganere holder sig også fra at købe andre animalske produkter som f.eks. sæbe, læder og silke.

Det er meget forskelligt, hvorfor folk vælger kød, æg og mælkeprodukter fra. Du nævner, at du har valgt at blive veganer af spirituelle og filosofiske grunde. Andre vælger livsstilen af sundhedsmæssige årsager eller af hensyn til dyrevelfærd og miljø.

Sørg for at få Omega3, D-vitamin og B12
I mine øjne kan du godt leve et langt og sundt liv som veganer. Så længe du spiser en balanceret kost, hvor du sørger for at få de vitaminer og mineraler, som din krop skal bruge for at fungere optimalt.

En korrekt sammensat vegansk kost er en sund kost, der kan forebygge livsstilsproblematikker som overvægt, hjerte-karproblemer, type2diabetes, visse former for kræft og for højt blodtryk.

En vegansk kost er normalt rig på kostfiber og C-vitamin. Til gengæld er der andre vitaminer og mineraler, som du bør være opmærksom på at få gennem kosten. Det kan være en god idé at tage et supplement af omega-3-fedtsyrer, D-vitaminer og B-12 i form af tilskud, som du køber i en helsekostbutik eller i Matas.

Her har du en oversigt over de vitaminer og mineraler, som du skal være opmærksom på at få nok af og hvor du finde det i kosten:

  • Jern: broccoli, rosiner, tofu, hvede, bønner.
  • Calcium: sojabønner, mørkegrønne bladgrøntsager som spinat, grønkål, pak choi, broccoli, sesam, figner, havregryn, spinat, mandler, beriget sojamælk.
  • Zink: bønner, nødder, sojaprodukter.
  • D-vitamin: beriget sojamælk, beriget rismælk, kornprodukter.
  • B-12: beriget sojamælk eller berigede morgenmadsprodukter.
  • Essentielle aminosyrer: nødder, tofu, sojamælk, kornprodukter, linser, bønner
  • Omega-3 fedtsyrer: hørfrø, valnød

Få hjælp fra en professionel
Det kræver lidt ekstra opmærksomhed at leve vegansk. Det kræver, at du er god til at planlægge dine måltider og dine mellemmåltider. Og det kræver, at du har det helt fint med at skulle have særlig mad med, når du er inviteret til middagsselskab.

Hvis du mangler den fornødne viden om ernæring, eller mangler tiden til at sammensætte den rigtige kost, så vil jeg anbefale dig at konsultere en ernæringsekspert eller en diætist, der kan lave en kostplan til dig og hjælpe dig med at planlægge dine indkøb og måltider.

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s